Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda, “ 3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya” (Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur.















Isnin, 19 April 2010

Mengapa Solat Dipandang Enteng?

Salam buat ikhwan dan akhuwat,
maaflah lama benar saya xupdate blog ni...bkn la sbb sibuk sgt...cuma tiada idea utk dikongsi bersama...bg saya biarlah setiap entry saya mendapat manfaat dan renungan kita bersama... sy xmahu hnya copy paste dr tempat lain dan berpura-pura semua itu dtg dr hati saya... bkn xbleh nk copy, tp biarlah berpada dan ada yg dtg dr hati sy sendiri..
hari ni sy nk teman2 renungkn situasi masyarakat zmn skrg... solat bkn lagi keutamaan kita... semua orang Islam mahu mengaku dirinya Islam, tetapi berapa ramai yg mengaku Islam itu bersolat 5kali sehari semalam?

Firman Alah s.w.t yang bermaksud :

... maka dirikanlan solat. Sesungguhnya solat itu suatu kewajipan yang ditentukan waktunya ke atas orang-orang mukmin. (an-Nisa-103)
~jelas sekali solat itu wajib keatas setiap muslim, semua orang Islam tahu akan hakikat ini, tp xsemua yg mahu mengerjakannya... mengapa manusia kini tidak mahu bersyukur pada penciptanya lagi?

Hadis Rasulullah s.a.w :
Solat itu tiang agama, sesiapa yang mengerjakannya, dia akan menegakkan agamanya. Sesiapa yang meninggalkannya, dia akan meruntuhkan agamanya. ( Riwayat Baihaqi )
~mahukah kita runtuhkan agama kita yg sgt cintai ini? andai kita bertanya pada setiap muslim...pasti mereka menyatakn tidak sanggup...tp tnpa mereka sedari, mereka telah meruntuhkan agama mereka....

Suruhlah anak-anak kamu mengerjakan solat apabila berusia tujuh tahun dan pukullah mereka jika meninggalkannya bila berumur sepuluh tahun dan pisahkanlah mereka di tempat tidur. (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Al - Hakim
~Allah begitu mengutamakn solat hingga mengizinkan anak2 kecil seawal umur 10 tahun dipukul andai mereka xmahu bersolat... ini untuk mengajar mereka bahawa solat itu sgt penting...

Abdullah ibn 'Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Islam tertegak di atas lima rukun iaitu bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba-Nya serta rasul-Nya; mendirikan solat; membayar zakat; mengejarkan haji dan puasa di bulan Ramadhan,"
~semua org hafal rukun Islam kn? tapi ramai mana yg melaksanakan setiap rukun itu?

Kata Abdullah ibn Mas'ud:

"Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW amalan (manusia) yang manakah yang paling diredhai Allah SWT? Baginda SAW menjawab 'Solat'. Kemudian aku bertanya lagi: " Yang mana pula selepasnya(mengikut susunan keredhaan)?' Baginda SAW menjawab 'Menghormati kedua ibu bapa.' Katakan lagi: ' Selepas itu apa pula?' Baginda ,menjawab: 'Jihad.'
~banyak hadis didepan mata...tp kenapa kita butakan juga mata kita? sesungguhnya teman2, solat itu ibarat menunjukkan rasa syukur kita pada Allah dan juga doa kita padaNya...Allah itu Maha Mengasihi, Dia begitu sukakn hambaNya yg berdoa dan meminta padaNya...tetapi mengapa kita tidak pernah mengambil peluang ini?


saya sedar, saya juga hamba yg byk khilaf.... marilah sama2 kita muhasabah diri... bg yg sudah mengerjakan solat 5x sehari, adakah solat kita sudah sempurna dan khusyuk? adakah bacaan kita betul? masih terlalu byk khilaf yg kita lakukan... saya memperingati diri saya sendiri dan teman2 sekelian... semoga kita tergolong dlm golongan yg beriman dan peroleh syafaat di akhirat nnti...amin~~

Tiada ulasan: